När kan jag låta någon bo i min lägenhet utan hyresvärdens samtycke?

Har jag rätt att låta mitt barnbarn nyttja min hyresrätt helt eller delvis utan hv:s tillåtelse ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller vid överlåtelse, andrahandsuthyrning och sublokation av hyresrätt (inneboende).

Överlåtelse av lägenhet

Om du helt vill överlåta hyresavtalet till personen i fråga rör det sig om överlåtelse av hyresrätt. En överlåtelse får i huvudregel inte ske utan hyresvärdens tillåtelse (12 kap. 32 § JB). Det finns dock vissa fall då det är tillåtet att överlåta lägenheten utan hyresvärdens tillåtelse. Det kan exempelvis vara tillåtet om man varaktigt sammanbor med personen till vilken överlåtelsen ska ske (12 kap. 34 § JB), eller om överlåtelsen sker i form av ett byte som godkänts av hyresnämnden (12 kap. 35 § JB).

Andrahandsuthyrning av lägenhet

Om du istället vill behålla ditt hyresavtal men låta personen i fråga bo där utan dig under en viss period rör det sig om upplåtelse av lägenheten i andra hand (andrahandsuthyrning). Andrahandsuthyrning får som huvudregel inte ske utan hyresvärdens godkännande (12 kap. 39 § JB). Det är dock möjligt att hyra ut i andra hand ytan hyresvärdens godkännande om man fått tillstånd av hyresnämnden (12 kap. 40 § JB).

Sublokation av hyresrätt (inneboende)

Om du endast vill hyra ut en del av lägenheten samtidigt som du som ursprunglig hyresgäst bor kvar rör det sig om sublokation, vilket oftast kallas för att ha en inneboende. För att ha en inneboende behöver man som huvudregel inte ha hyresvärdens godkännande. Detta förutsätter dock att uthyrningen inte kan innebära men (skada) för hyresvärden (12 kap. 41 § JB).

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare