När kan man begära del i lägenhet som sambo efter en separation?

Hej!

Skulle vilja ställa en fråga angående en separation.

Varit tillsammans med mitt ex i 2,5 år varav cirka 2 av dessa har han bott i mitt bostadsrätt. Han har aldrig varit skriven på min adress. Vi har bla renoverat köket tillsammans samt köpt några möbler och övriga små saker. Till bostaden hade han med sig inget mer än sina kläder och personliga grejer och har använt sig av mina. Vi hade delat ekonomi men delade på månadsavgift och ränta till min bostadsrätt, el och tv samt delade på kostnader på mat osv. Även delade på vinsten från uthyrning av hand lägenhet (varit uthyrt i cirka 1 år).

Det som jag undrar är : kommer jag behöva köpa ut honom från köksrenoveringen ? och i så fall, omgående eller när jag säljer lägenheten? samma för övriga möbler.

Har läst sambolagen och förstår att svaren på mina frågor ovan kommer förmodligen vara att ja, jag behöver köpa ut honom. Men det som gör mig tveksam är : han har aldrig varit skriven hos mig, beslutet att avsluta vår relation var ensidigt och plötsligt och när han flyttade ut (vilket var plötsligt) fick han möjligheten att komma in i lägenheten och hämta det han ville. Jag frågade via sms vad han kommer ta och svaret var : mina kläder och personliga grejer, inga möbler eller dyl. Vi har inte haft kontakt alls på 4 månader vilket innebär att han inte har efterfrågat ngt.

Min fråga gäller förstås : i fall han begär kompensations, hur ligger det till iim han inte ville ha ngt när jag frågade.

tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man separerat som sambor, kan båda parter begära en bodelning. Det innebär att man delar lika på all samboegendom. Samboegendom är enligt 3 § sambolagen sambornas gemensamma bostad och bohag. En bodelning kan begäras av båda samborna under ett år efter separationen, om det inte finns något samboavtal som säger att sambolagen inte ska tillämpas.

För att en bodelning ska kunna begäras enligt sambolagen, krävs först och främst att man är sambor i lagens mening. Det krävs då enligt 1 § sambolagen att man är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och att man har gemensamt hushåll. Det verkar som att ni två bott tillsammans i ett samboförhållande, då ni bodde ihop i två år och delade på många utgifter.

För att din föredetta sambo ska kunna begära bodelning på din bostadsrätt och möblerna i den, krävs också att du förvärvade lägenheten i syfte att ni skulle bo i den båda två. Det framgår inte av din berättelse om så var fallet. Om du ägde lägenheten innan ni träffades, är därför enligt 5 § 4 p. sambolagen inte samboegendom och kan därför inte bodelas.

Är sambolagens regler om bodelning tillämplig på ert förhållande och din lägenhet, kan alltså din föredetta sambo, oavsett om han tidigare sagt att han inte har några anspråk, inom ett år efter separationen kräva en likadelning av värdet på din lägenhet.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare