FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/12/2021

När kan man få möjlighet att avtjäna straff med fotboja?

Hej, jag har fått ett straff på 1år och 6månader, varav jag har suttit häktad 2,5månader. Jag ska sitta på en klass 3 anstalt. Jag är ostraffad sen innan och har fast jobb, egen fast bostad och låg återfallsrisk.

Hur tidigt kan jag komma ut med fotboja? Jag har hört att jag kan sitta 6månader sen få fotboja men jag undrar om det kan bli tidigare ändå eftersom jag har låg återfallsrisk, jobb, bostad och blir placerad på en klass 3.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fotboja kallas enligt lag för intensivövervakning med elektronisk kontroll. Reglerna om fotboja hittar du i lagen om intensiv övervakning med elektronisk kontroll. Se det korta svaret på din fråga längst ner.

Innebörden av fotboja
Att få ha fotboja istället för att avtjäna sitt straff i fängelse är en möjlighet en person som är dömd till fängelsestraff kan få. Detta måste den dömde ansöka om hos Kriminalvården. När man har fotboja avtjänar man straffet i sin bostad. Att ha fotboja innebär i princip att man har utegångsförbud med vissa få bestämda tider då man har tillåtelse att lämna bostaden, (3 § lagen om intensiv övervakning med elektronisk kontroll).

Vem har möjlighet att få fotboja?
Det är endast om man har blivit dömd till högst sex månaders fängelse som man kan ansöka om fotboja, (1 § lagen om intensiv övervakning med elektronisk kontroll). I och med att du har blivit dömd till ett längre straff än sex månaders fängelse så kan inte fotboja bli relevant för dig gällande detta straffet.

Kriminalvården fattar beslut
Om man har blivit dömd till högst sex månaders fängelse och väljer att ansöka om fotboja så inleder Kriminalvården en lämplighetsbedömning vid prövningen av beslutet, (9 § lagen om intensiv övervakning med elektronisk kontroll). Man tar hänsyn till om det med tanke på brottet och dess allvar är lämpligt och rimligt att brottet ska avtjänas med fotboja. Det är exempelvis vanligt med fotboja vid mindre allvarliga trafikbrott.

Kriminalvården ställer även vissa krav för att man ska få ha fotboja, exempelvis om den dömde har en lämplig sysselsättning, så som arbete eller studier. Dessutom krävs det att den dömde har en bra och godkänd bostad. Om den dömde bor med andra personer, så krävs deras godkännande för att man ska få ha fotboja. Fotboja beviljas dock inte om brottet gäller mot en familjemedlem, eftersom det anses olämpligt.

När man har fotboja är det viktigt att följa de regler som Kriminalvården ställer upp. Man får till exempel inte dricka alkohol eller ta droger, (4 § lagen om intensiv övervakning med elektronisk kontroll). Oftast brukar man även behöva medverka i ett behandlingsprogram. Bryter man mot Kriminalvårdens regler får man avtjäna straffet i fängelse istället.

Sammanfattningsvis har du dock blivit dömd till ett för långt fängelsestraff för att kunna ansöka om att avtjäna straffet med fotboja.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare