FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/01/2022

När kan man få skyddstillsyn istället för fängelse?

Hej. Kan man få skyddstillsyn istället för fängelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du vill veta när man kan få skyddstillsyn istället för fängelse efter att ha dömts för brott. Din fråga är straffrättslig och regleras i Brottsbalken (BrB). För att svara på din fråga går jag igenom hur en domstol väljer påföljd och när skyddstillsyn kan bli aktuellt.

Först väljer domstolen ett straff och bedömer straffvärdet

När en domstol har dömt någon för brott, har den att avgöra vilket straff som ska ådömas. För många brott föreskrivs både böter och fängelse som alternativ. Vägledning kring vilket av dessa alternativ som bör väljas får domstolen bl.a. av förarbeten till den överträdda lagbestämmelsen och från tidigare domstolsavgöranden. Om domstolen anser att straffet inte kan stanna vid böter och väljer fängelse, ska den bestämma brottets objektiva straffvärde. Härvid tas enligt 29 kap. 1-3 §§ BrB enbart hänsyn till gärningen och omständigheter som är närliggande till gärningen. Överhuvudtaget ingen hänsyn tas i detta stadium till den dömdes brottshistorik eller andra omständigheter rörande den dömdes liv.

Efter att domstolen har bestämt straffvärdet, bestäms straffmätningsvärdet för brottet. Straffmätningsvärdet är straffvärdet minus avdrag för de s.k. billighetsskälen i 29 kap. 5 § BrB och den s.k. ungdomsrabatt enligt 29 kap. 7 § BrB. Billighetsskälen är en lista med omständigheter som gör att straffet ska bli lägre, t.ex. att den dömde inte hade förmåga att begränsa skadan av brottet eller att den dömde hjälpte i utredningen etc. Ungdomsrabatten innebär att lagöverträdare mellan 15-21 år kan få ett lindrigare straff.

Skyddstillsyn kan bli aktuellt i flera fall

I svensk rätt råder en presumtion mot fängelse, vilket innebär att utgångspunkten är att den dömde inte ska dömas till fängelse. Det innebär att domstolen måste bryta denna presumtion genom att finna att faktorerna som anges i 30 kap. 4 § BrB talar för fängelse. Faktorerna är brottets straffvärde, brottets art och den dömde tidigare brottslighet. Ett straffvärde på ett års fängelse leder nästan alltid till att presumtionen mot fängelse anses bruten. Angående tidigare brottslighet tar domstolen i regel inte hänsyn till brott som är äldre än fyra år gamla och i övrigt endast hänsyn till brott som är likartade till det aktuella brottet.

Om domstolen anser att presumtionen mot fängelse inte är bruten, ska villkorlig dom eller skyddstillsyn ådömas istället för fängelse. Villkorlig dom är den mindre ingripande påföljden och innebär att den dömde får en prövotid på två år utan övervakning. Om den dömde begår nya brott under tiden kan enligt 27 kap. 6 § BrB prövotiden förlängas eller någon annan påföljd utdömas. Istället för villkorlig dom kan skyddstillsyn ådömas, vilket enligt 28 kap. 5 § BrB innebär att man står under övervakning under en prövotid och därvid har regelbunden, obligatorisk kontakt med frivården. Valet mellan villkorlig dom och skyddstillsyn görs på grundval av återfallsrisk i brottslighet. Saknas det särskild anledning att befara att den dömde kommer att göra sig skyldig till mer brottslighet, väljs enligt 30 kap. 7 § 1 st. BrB villkorlig dom. Är risken för fortsatt brottslighet större, väljs enligt 30 kap. 9 § 1 st. BrB istället skyddstillsyn.

Om domstolen anser att presumtionen mot fängelse inte är bruten, ska fängelsestraff utdömas. Om straffvärdet däremot är två år eller mindre och det finns särskilda skäl, får domstolen ändå välja att ådöma villkorlig dom eller skyddstillsyn istället för fängelse. Särskilda skäl är t.ex. om den dömde anses lämplig för samhällstjänst, kontraktsvård eller att det anses tillräckligt att förena villkorlig dom eller skyddstillsyn med böter (30 kap. 7 § 2 st. och 30 kap. 9 § 2 st. BrB). Om straffvärdet är över två år och/eller det saknas särskilda skäl, stannar straffet på fängelse.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare