När kan man överklaga avslag om uppehållstillstånd?

Jag skulle hämta min kille till Sverige

Och vi fick avslag

När man kan börja söka igen

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som kan få uppehållstillstånd i Sverige regleras i utlänningslagen. Enligt 5 kap. 3 a§ kan uppehållstillstånd ges till någon som planerar att ingå äktenskap eller inleda samboförhållande med en person som är bosatt eller har uppehållstillstånd i Sverige. Personen som lever i Sverige sedan tidigare måste kunna försörja sig och ha en bostad tillräckligt stor för både sig och utlänningen, enligt 5 kap. 3 b§.

Enligt 14 kap. 5 b§ utlänningslagen kan Migrationsverkets beslut gällande upphovsrätt överklagas till migrationsdomstolen. Beslutet kan överklagas inom tre veckor från den dagen ni tagit del av beslutet.

Tryck här för att läsa mer om hur du överklagar beslutet!

Vänliga hälsningar,

Joan SardarRådgivare