När kan regressrätten aktualiseras?

Hej,

Jag och min förra sambo har två gemensamma blancolån , där jag står på lånen och hon som medsökande/medlåntagare. Nu är det så att vi inte längre vill stå på dessa lån tillsammans. Jag vill gärna betala av min hälft av skulden (jag kommer ha möjligheten att göra en större inbetalning efter försäljning av mitt företag), men hon vill inte betala sin del. Jag har varit den som betalat lånen sen 2018.

Bör/kan man använda sig av regressrätten redan nu? Eller måste/bör man vänta på att lånen är helt avbetalda? Hur går man tillväga i sådant fall?

Har varit i kontakt med banken, men de säger att vi måste lösa detta själva.

Har ni någon jurist hos er som kan bistå med hjälp med denna typ av frågor?

Tacksam för svar som kan ta oss vidare framåt.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När två eller fler personer tar ett gemensamt lån hos en bank svarar de i huvudregel solidariskt för skulden (2 § 1 st skuldebrevslagen). Att låntagare svarar solidariskt för skulden innebär att banken kan kräva återbetalning av lånet av vilken låntagare de vill. Om den ena låntagaren betalar av hela lånet har denne regressrätt mot den andra låntagaren eller låntagarna (2 § 2 st skuldebrevslagen). Regressrätt innebär att den som betalat av lånet kan driva in skulden civilrättsligt av de övriga låntagarna. Detta genom att kräva låntagaren på skulden, ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämma personen i domstol. Detsamma gäller för renoveringskostnaderna.

Du kan aktualisera din regressrätt både nu och senare. Om du önskar vidare juridisk rådgivning kan du boka en tid med Lawlines jurister här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare