När kan tiden för ett årsmöte i en ideell förening senast ändras?

Hej! Kan en ideell förening byta tiden för ett årsmöte? Föreningen behöver enligt stadgarna kalla minst 1 månad i förväg och det är 16 dagar kvar till årsmötet. Tanken är att flytta årsmötet från kl. 13 till kl. 19 samma dag.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kallelse till årsmöte:

Ideella föreningar regleras inte i svensk lag. Istället blir det föreningens stadgar som reglerar hur föreningen ska skötas och vad som kan hända om något missköts. Vägledning kan även inhämtas från praxis och god föreningssed.

I stadgan framgår att kallelsen till årsmötet ska ske senast en månad innan det faktiska årsmötet. En ändring av tid för årsmötet 16 dagar innan är alltså för kort tid innan och strider mot föreningens stadgar. Generellt finns ofta en möjlighet att ogiltigförklara beslut som fattats på ett årsmöte med en felaktig kallelse. Om alla som ska delta på årsmötet godkänner tidsändringen är det självklart okej att hålla mötet senare på dagen.

Sammanfattning:

En ideell förening styrs av det som står i dess stadgar. Om kallelsen ändras för kort tid innan årsmötet blir den felaktig.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare