FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev23/08/2020

När måste jag betala min skuld?

Om jag dras till domstol ang en skuld. Det finns mail konvwrsation om dessa pengar. Men inget avtal eller tid för återbetalning.

Jag har skrivit i ord som: "jag är med på att betala åter desa pengar."

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man utfärdar "lån" på det sättet du beskriver så kan man hitta bestämmelser om detta i skuldebrevslagen (SkbrL) trots att beteckningen "skuldebrev" kanske kan anses som något gammalmodig.

Här föreskrivs det att om förfallodag inte är avtalat så äger borgenären (den som lånat ut pengar) rätt att kräva gäldenären (den som lånat pengar) på betalning när som helst. Detsamma gäller för gäldenären: den har rätt att göra sig skuldfri när som helst som den önskar (1 kap. 5 § SkbrL).

För att svara på din fråga kortfattat så är det alltså så att den som du lånat pengar av har rätt att när som helst kräva dig på betalning och du måste då också betala.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Vill du ha ytterligare rådgivning kan du boka tid med vår juristbyrå här!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare