När måste jag säga upp min andrahandshyresgäst?

Hyr ut mitt fritidshus sedan 2019-05-17. Detta avtal förlängdes till 2021-05-31. Hyresgästen har i särskild skrivelse en månads uppsägningstid. Som HV har jag inte skrivit in någon uppsägningstid. Inför nästa hyresperiod så har jag inte gjort någon formell uppsägning. Behöver dock höja hyran med 4% pga ökade kostnader som jag i mail till HG redovisat för. Om denne inte går med på detta, kan jag då säga upp HG med 3 mån till avflytt när jag vill eller är det så att uppsägningen måste vara HG tillhanda 3 mån innan ny hyresperiod dvs 28/2? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ert avtal löper ut om drygt en och en halv månad.

När du hyr ut ett fritidshus gäller lagen om uthyrning av egen bostad. Ett tidsbestämt avtal behöver inte sägas upp för att sluta att gälla (3 §). Det innebär alltså att ert avtal automatiskt upphör. Hyresgästen har bara rätt till förlängning om ni har kommit överens om det (3 § tredje stycket).

Om ni ska teckna ett nytt avtal så kan ni förhandla fram en hyra som båda är nöjda med innan ni skriver under avtalet.

Om ni redan har skrivit under ett nytt avtal har du två handlingsalternativ. Antingen kan du skriftligen meddela din hyresgäst att du vill justera hyran och om hyresgästen inte går med på att förändra hyran kan du ansöka att hyresnämnden ska justera hyran (4 §).

Det andra alternativet är att du kan säga upp din hyresgäst och det kan du göra oavsett om det är ett avtal på obestämd tid eller tidsbegränsat (3 §). Om du säger upp avtalet upphör det att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader efter uppsägningen (3 § andra stycket).

Sammanfattat kan du alltså säga upp din hyresgäst när du vill men du måste vara medveten om uppsägningstiden.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare