När måste man köpa loss sina syskon?

Pappa vill sälja sitt hus till mig

Vi är 3syskon men bara jag som vill köpa huset

Måste jag då lösa ut dom andra två eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäljningen av huset kan påverka din pappas tillgångars värde och i så fall vidare påverka storleken på ditt och dina syskons arv, frågor om arv regleras i Ärvdabalken (ÄB). Resultatet beror på till vilket pris din pappa säljer huset.

Alternativ 1

Om din pappa säljer huset till dig för marknadsvärdet har han inte gjort någon förlust, dvs hans tillgångar är värda lika mycket som innan försäljningen. I det fallet har arvets storlek inte förändrats och de andra barnen kommer ärva lika mycket som innan. Det som kan skapa osämja är om det är fler än du som vill köpa huset, men så verkar ju inte vara fallet så det bör inte bli något problem.

Alternativ 2

Om in pappa istället säljer huset till dig till ett pris under marknadsvärdet kan det anses som ett förskott på arv. Det skulle i så fall lösas genom att du får mindre arv i proportion till vinsten du gjort (skillnaden mellan vad du betalt och marknadsvärdet). Om din pappa vill kan han dock genom att göra det klart och tydligt vid försäljningen att detta inte ska anses som förskott på arv vilket skulle innebära att du och dina syskon igen ärver lika delar. Tänk på att vid värdering av huset måste hänsyn tas till skatt. (6 kap 1 § ÄB).

Övriga alternativ

Det finns fler sätt som detta hade kunnas lösas på, t.ex. att din pappa säljer huset till er alla och att de sedan köper de övriga syskonens delar, men från din fråga verkar alternativen jag givet ovan enklare.

Sammanfattning

Om din pappa säljer huset till dig kommer du alltså inte köpa loss dina syskon, det som istället kan hända är att den vinst du gör (om någon) vid inköpet räknas av från ditt kommande arv.

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare