FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/05/2020

När måste sambos begära bodelning?

Jag och mitt ex separerade från vårt samboförhållande för tre och ett halvt år sedan och har inte gjort någon bodelning. Vi är båda överens om att vi vill göra detta och att jag ska ta över hans del av huset. Kan vi göra detta så sent efter separationen om vi båda två vill det eller är det andra papper och avtals som då ska skrivas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av sambolagen (SamboL).

Bodelning ska begäras senast ett år efter samboförhållandets upphörande

För att bodelning ska kunna göras efter ett samboförhållande har tagit slut krävs det att någon i förhållandet begär bodelning senast ett år efter att samboförhållandet upphörde (SamboL 8 § andra stycket). Du skriver att ni separerade från ert samboförhållande för tre och ett halvt år sedan vilket är över ett år efter er separation. Däremot skriver du också att ni båda är överens om att göra en bodelning och frågan är egentligen när ni kom överens om detta?

Så länge ni har kommit överens om att göra en bodelning senast ett år efter er separation och alltså har sagt detta till varandra så ska bodelning göras och anses vara inom tidsfristen. Det finns inga specifika krav för hur en begäran om bodelning ska se ut och därför kan det ske muntligt. Jag vill dock tillägga att när man ansöker om bodelningsförrättare så ska man fylla i när samboförhållandet upphörde och det kan då vara bra att ha någon form av bevisning på att ni har begärt bodelning inom tidsfristen.

Om ni däremot sa till varandra att ni ville göra en bodelning och detta skedde senare än ett år efter separation så innebär det att ni inte längre har någon rätt till bodelning och tingsrätten kan då inte utse någon bodelningsförrättare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare