FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/06/2021

När och vilket värde ska sättas på det gemensamma huset vid en bodelning? ​​

Vi skiljde oss för länge sedan (brytdatum mars 2012) men mitt ex står fortfarande som 50%-ig delägare på huset jag bor i. Vilket värde skall sättas på huset vid bodelning; värdet 2012 eller idag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först redogöra för vad som gäller vid en bodelning och sedan besvara din fråga om vilket värde och när värdet ska sättas vid en bodelning. I mitt svar tillämpar jag äktenskapsbalken (ÄktB).

När och vilket värde ska sättas på det gemensamma huset vid en bodelning?

Vid äktenskapsskillnaden ska en bodelning upprättas av makarna tillsammans, detta efter att äktenskapet har upplösts (9 kap. 4 § ÄktB). En bodelning måste vara skriftlig och den ska vara underskriven av er båda två (9 kap. 5 § ÄktB). Bodelningshandlingen är ett avtal och mellan dig och din ex-partner råder det avtalsfrihet. Ni får alltså utforma bodelningen som ni önskar. Bodelningshandlingen kan ni registrera hos Skatteverket.

Tillgångars värde ändras under tid och därför bör värderingen ske så nära bodelningen som möjligt. Detta gäller även när ni ska värdera ert hus. Ett exempel är då att bodelningen sker den 16 juni 2021 och värderingen av huset har gjorts 15 juni 2021. Det värdet som ska användas i bodelningen blir enligt exemplet värdet från den 15 juni 2021 och inte värdet från 2012.

Sammanfattning

Huset bör värderas så nära bodelningen som möjligt och värdet som sätts på huset är det som gäller. Jag rekommenderar er att inte använda värderingen från 2012.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare