När övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning?

Hej, en fråga om LAS vid timanställning. Enligt lagen "En allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod". Jag undrar exakt hur många dagar två år betyder i detta sammanhang? Två år som i 365 dagar x 2? Eller två år som i det antal arbetsdagar som en heltidstjänst uppgår till på två år? Hur många dagar är det isåfall?

Samt, har jag som timanställd rätt att begära att arbetsgivaren lämnar ut uppgifter om hur många dagar jag arbetat de senaste 5 åren, eller måste jag själv ha bokfört detta för att ha koll?

Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar när en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning och vad som två år under en femårsperiod innebär. Det du citerar är lagen om anställningsskydd (LAS) 5a §.

En allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod (5a § LAS). Med två år under en femårsperiod menas att man under en period av fem år ska ha varit anställd i allmän visstidsanställning i två år dvs. 365 dagar x 2 = 730 dagar. Alltså krävs det att man varit anställd i allmän visstidsanställning i mer än 730 dagar under fem år.

Du måste inte själv hålla koll på hur många dagar du varit anställd utan du har rätt att begära skriftlig information från din arbetsgivare om din sammanlagda anställningstid (6g § första stycket LAS).

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar utöver det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare