När preskriberas en fordran?

Hej.

Vi har en revers/skuldsedel som är äldre än 10 år .Efter en försäljning av ett företag .

I skuldbrevet står det att om företaget säljs eller läggs ner ska reversen inlösas och betalas ut .

Nu är det företag nedlagt och dom vill inte betala ut dom pengarna utan hänvisar till att det är preskriberat .

Vad gör jag nu ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Preskription av fordringar regleras i preskriptionslagen (PreskL). En fordran preskriberas efter 10 år, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan (se 2 § PreskL). Preskriptionen kan avbrytas genom att gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller på annat sätt erkänner fordringen gentemot borgenären. Det kan även ske genom att gäldenären får ett skriftligt brev eller en skriftlig erinran från borgenären. Slutligen kan en preskription avbrytas genom att borgenären väcker talan mot gäldenären i domstol eller hos Kronofogden. Alla dessa typer av preskriptionsavbrott regleras i 5 § PreskL och lagrummet är uttömmande.

Om du som borgenär inte har vidtagit någon av dessa preskriptionsavbrytande åtgärder är fordran preskriberad efter 10 år. Detta innebär att du som borgenär förlorar din rätt att kräva ut din fordran (se 8 § PreskL). Att observera är även att det är borgenären som har bevisbördan för att ett eventuellt preskriptionsavbrott har skett (se till exempel NJA 1996 s. 809).

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare