När preskriberas en skatteskuld? Vad händer när skatteskulden preskriberas?

Hej. När jag tittar på mitt skattekonto så framgår det att min skatteskuld förföll till betalning (skickades till KFM) 2012-05-05. Om jag förstår saken rätt så är preskriptionstiden 5 år och räknas från utgången av samma år som skulden uppkom. Innebär detta att skulden preskriberas 2018-01-01?

Om det är så, behöver jag ansöka om preskribering, eller sker detta per automatik?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du när din skatteskuld preskriberas, och om preskription förutsätter någon särskild åtgärd från dig.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Din skatteskuld preskriberas 2018-01-02. Preskriptionen sker automatiskt.

När preskriberas skulden?

Preskriptionstiden för skatteskulder är mycket riktigt fem år. Preskriptionstiden räknas från utgången av året då skatteskulden förföll till betalning (3 § första stycket lagen om preskription av skattefordringar m.m. (SkPreskL)). Observera att det alltså inte är samma år som skulden uppkom, utan året då skulden förföll till betalning.

Preskriptionstiden beräknas dock också med hänsyn till lagen om beräkning av lagstadgad tid. Skulden preskriberas då 2018-01-01, som huvudregel (se lagens 1 §).

Skulden preskriberas dock nästa vardag, om 2018-01-01 är en allmän helgdag (se lagens 2 §). Nyårsdagen är en allmän helgdag, enligt 1 § tredje stycket lagen om allmänna helgdagar.

Skulden bör alltså preskriberas 2018-01-02.

Vad händer när preskriptionstiden har gått ut?

Preskription sker automatiskt när preskriptionstiden går ut. Den förutsätter ingen ansökan. Det är dock bra för dig att påpeka att din skuld är preskriberad och varför den är preskriberad, om Skatteverket ändå försöker att driva in den.

Att en skatteskuld preskriberas innebär att Skatteverket inte får vidta åtgärder för att få betalt för skulden (10 § första stycket första meningen SkPreskL). Sådana åtgärder kan vara t.ex. anmaning om betalning eller utmätning.

Jag antar från att KFM inte har säkerställt skulden genom t.ex. utmätning. Har så skett får åtgärden nämligen fullföljas, trots att skulden har preskriberats (10 § första stycket andra meningen SkPreskL).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med preskription av skatteskulder är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare