När preskriberas en skuld?

Hej,

har fått ett betalningsföreläggande på en skuld som är 21 år gammal,är inte den preskriberad eller kan man kräva pengar efter hur lång tid som helst?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Preskription av skulder regleras i Preskriptionslagen (PreskL).

Allmänt om preskription

Den allmänna tiden för preskription, men för en fordran mot en konsument gäller tre år (2 § PreskL). Preskriptionstid kan dock avbrytas genom preskriptionsavbrott. Ett preskriptionsavbrott kan ske på olika sätt (5 § PreskL):

Om gäldenären på något sätt erkänner skulden gentemot borgenären (genom att till exempel betala en del av den) Om gäldenären får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären Om borgenären väcker talan genom domstol, Kronofogden etc.

Om preskriptionsavbrott har skett, börjar en ny preskriptionstid löpa från den dag som avbrottet skedde (6 § PreskL). Det är i så fall tio år (alternativt tre år) från preskriptionsavbrottet som gäller, och inte från skulden.

Vad gäller i ditt fall?

Det framgår inte av frågan om skulden gäller gentemot dig som konsument. Det har dock passerat 21 år, vilket innebär att om inget preskriptionsavbrott har skett, är skulden preskriberad oavsett. Du kan därmed inte bli krävd på betalning.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Varmt välkommen att återkomma med eventuella funderingar eller andra frågor!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare