När preskriberas ett skadeståndskrav?

Jag har skickat ett skadeståndskrav via Kronofogden till en person ang ett hundbett. Händelsen ägde rum 2010. Jag skickade en begäran 2017. Vad gäller beträffande prespektionstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om preskription återfinns i preskriptionslagen.

Huvudregeln är att en fordran preskriberas 10 år efter tillkomsten om inte preskriptionen har avbrutits innan 10 år, 2 § första stycket preskriptionslagen. Eftersom det enbart har gått 7 år från skadehändelsen så har skadeståndskravet inte preskriberats.

En preskriptionstid avbryts om exempelvis den personen som begär betalning kommer med ett krav på betalning eller exempelvis genom att den som är skyldig att betala erlägger betalning av skulden eller ränta, 5 § preskriptionslagen. När en preskriptionstid har avbrutits så uppkommer en ny preskriptionstid som börjar löpa på 10 år, 6 § preskriptionslagen.

När du skickade din begäran 2017 antar jag att kravet sedermera kom till den person som är skadeståndsskyldig. I så fall så har preskriptionstiden avbrutits och en ny preskriptionstid har börjat löpa på 10 år. Det ska därmed inte finnas några problem för dig att begära in skadeståndet utifrån ett preskriptionsperspektiv.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare