När räknas husförsäljning till underpris som gåva?

Vad händer om jag säljer en bostadsrätt för 40000 då bostaden är värderad till 900000 .kan det anses som gåva. Mvh fd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid överlåtelsen av bostäder till underpris används huvudsaklighetsprincipen för att avgöra om det ska ses som en gåva eller ett köp. Huvudsaklighetsprincipen innebär att om huset säljs för mindre än sitt taxeringsvärde ses det som en gåva och annars som ett köp. Om överlåtelsen enligt huvudsaklighetsprincipen ska ses som en gåva måste man också undersöka om de övriga gåvorekvisiten är uppfyllda. Dessa är att det ska skett en förmögenhetsöverföring det ska vara frivilligt och det ska finnas en gåvoavsikt. De två första rekvisiten är troligen uppfyllda och avgörande blir då om det finns en gåvoavsikt. Det brukar innebära att personen som ger gåvan har för mening att gynna mottagaren ekonomiskt.

Du måste alltså ta reda på vad taxeringsvärdet på ditt hus är.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Carl LohmanderRådgivare