FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2022

När ska bodelningslikviden vid skilsmässa betalas?

Hej

Jag behöver betala min x man 59 000 kr i en bodelning. Jag har en önskan om att dela upp skulden men det går inte han med på, jag läser överallt att man har rätt till Max 6 månader. Vad gäller och hur gör man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! På din fråga är äktenskapsbalken (1987:230) tillämplig.

Den make som vid bodelningen inte har kunnat få ut hela sin andel, har en fordran på den andra maken (11 kap. 11§ ÄktB). Detta kallas för bodelningslikvid och är den skuld som uppstår till den ena maken vid en bodelning. Vid en bodelning efter skilsmässa är huvudregeln att bodelningslikviden ska betalas direkt då likviden ska vara en slutlig ekonomisk uppgörelse (11 kap. 9-10 §§ ÄktB).

Skäligt anstånd

Du som ska betala skulden kan få skäligt anstånd med att betala skulden förutsatt att du kan ställa en godtagbar säkerhet för att skulden kommer att betalas (11 kap. 9-10 §§ ÄktB). Vad som är skäligt anstånd sker enligt en bedömning i det enskilda fallet, men ska inte ges på längre än sex månader.

Ni är däremot inte förhindrade att tillsammans bestämma att bodelningslikviden ska betalas vid ett ännu senare tillfälle eller periodvis, om ni lyckas komma överens om detta. Kan ni inte komma överens om hur lång tid anståndet ska avse, bör längre tid än sex månader från bodelningen alltså inte komma i fråga. I första hand ankommer det på er själva att komma överens om vad som är en godtagbar säkerhet att lämna som anstånd.

Vad kan vara en godtagbar säkerhet?

Hur bodelningslikviden ska utgå ska redovisas i bodelningsavtalet - kan du inte betala bodelningslikviden direkt har du möjlighet att göra det senare genom att ett skuldebrev upprättas. Pant eller borgensförbindelse godtas som säkerhet. Även en garantiförbindelse av en bank eller ett annat liknande kreditinstitut bör anses utgöra en godtagbar säkerhet (prop 1986/87:1).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis gäller att betalningslikviden som huvudregel ska betalas direkt. Om du däremot kan ställa en godtagbar säkerhet för att skulden kommer att betalas kan du få skäligt anstånd med att betala skulden, dock inte längre än 6 månader. För att få anstånd med betalningen ska en godtagbar säkerhet ställas. Detta ska tas med och redovisas i bodelningsavtalet för att vara gällande.

Hoppas du fick svar på din fråga! Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare