När ska jag betala sista hyran, vid tre månaders uppsägningstid?

Hej! Jag sa upp min lägenhet 24/02-21 och det är 3 månaders uppsägningstid. Min fråga är vilken månad ska jag betala sista hyran? Min hyresvärd säger att jag ska betala sista hyran i maj och att jag måste flytta ut senast 1 juni stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns det inget avtal mellan hyresvärden och hyresgästen för när hyran ska vara betald, stadgar 12:20 JB att hyran ska betalas sista vardagen före varje kalendermånads början.

Vad gäller uppsägningstiden måste du, såvida inte annat är avtalat, betala hyran under hela perioden. Det innebär att du är skyldig att betala hyran vid den avtalade förfallodagen även under maj månad. Det är hela kalendermånader som räknas.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare