När ska man anmäla vad man tror är förtal?

Kan jag anmäla någon för förtal om den personen spridit ett rykte om att jag slagit sönder dens bilruta som nått personer inom min idrottsförening och personer på de jobbet jag söker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Förtal regleras i Brottsbalken.

Ifall något utpekar dig för att ha begått en brottslig handling eller om den utpekar dig som om du lever på ett klandervärt levnadssätt. Eller lämnar uppgifter om dig som är ägnade att utsätta dig för missaktning, så ska denne dömas för förtal (5 kap 1§ Brottsbalken).

Av det du berättar i din fråga så låter det som att det finns grund för att polisanmäla för förtal, då det enligt min bedömning finns en god grund för att misstänka att rekvisiten för förtal är uppfyllda.

Det som den här personen verkar göra är att utpeka dig för att ha begått en brottslig handling genom att ha slagit sönder dennes persons bilruta, vilket är brottsligt. Sedan har personen spridit detta vidare, till och med så att det nått din idrottsförening och personer på ett potentiellt arbete. Detta är viktigt att ta på yttersta allvar.

Beroende på hur spridningen av informationen om dig har gått till så kan det även röra sig om grovt förtal (5 kap. 2§ Brottsbalken), För att det ska vara grovt förtal så ska först grunderna för förtal föreligga och sedan utöver det ska det anses vara grovt. Det som särskilt tas i beaktning vid om det är grovt är om "gärningen med hänsyn till uppgiftens, innehållet eller sättet för eller omfattningen av spridningen eller annars var ägnad att medföra allvarlig skada"

Enligt min bedömning så kan detta absolut handla om förtal, alternativt grovt förtal, beroende på de exakta omständigheterna. Jag rekommenderar dig att göra en polisanmälan och låta polisen göra första bedömningen, sedan följer åklagare och domstol eventuellt upp.

Jag vill även upplysa dig om att du kan anmäla en eller flera person så fort du har misstanke om brott, du behöver inte ens veta vad det det skulle rubriceras som. Med andra ord du har alltid rätt att anmäla någon, sedan är det upp till polisen om och hur de vill gå tillväga. Här finns information om hur du kan gå tillväga om du vill polisanmäla ett brott. Här finns även information för dig som är utsatt för ett brott.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga eller ringa våran gratis telefonrådgivning!

Jag önskar verkligen att allt löser sig till det bästa för dig.

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare