FrågaARBETSRÄTTRast 19/03/2018

När ska man ha rast på jobbet?

Om man har frukost 20min fast varenda dag, efter att ha jobbat 3,5 Tim måste man då ta sin lunch halv tolv ändå? Arbetar 6:00-13:00

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstidens förläggning ingår i arbetsgivarens arbetsledningsbefogenheter. Det innebär att arbetsgivaren ensidigt kan ändra/bestämma hur arbetstiden ska organiseras. Den lagreglering som finns består av 15 § arbetstidslagen, vari stadgas att rasterna ska förläggas så att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Om rasterna är reglerade i kollektivavtal eller arbetstagarens individuella anställningsavtal måste arbetsgivaren följa detta, men annars kan arbetsgivaren bestämma över arbetstagarnas raster som denne, önskar så länge denne håller sig inom ramen för arbetstidslagen. Du kan sålunda kontrollera ditt kollektivavtal och se om det framgår något annat än vad arbetsgivaren säger om förläggningen av arbetstiderna.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare