FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/11/2019

När ska man upprätta en framtidsfullmakt?

Hej

Ska sälja min pappas hus är det enda barnet. Min pappa har fått diagnos alzheimer . Så han ska flyttas in på ett äldreboende. Här är mina frågor

Min mäklare säger att jag måste göra en Framtidsfullmakt med en jurist. Jag undrar varför jag är ensambarn ?

Räcker det inte med att jag använder demensförbundens dokument Framtidsfullmakt funkar inte den att användas.

Känns som det är en riktig djungel och alla säger olika.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om framtidsfullmakt regleras i lagen om framtidsfullmakter.

Allmänt om framtidsfullmakt

En framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivaren) ger åt en fysisk person (fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser (1 § lag om framtidsfullmakter).

Upprättandet av en framtidsfullmakt

Den som har fyllt 18 år och har förmåga att ha hand om sina angelägenheter får upprätta en framtidsfullmakt (3 § lag om framtidsfullmakter).

En framtidsfullmakt ska vara skriftlig. Fullmaktsgivaren ska i två vittnens samtidiga närvaro skriva under fullmaktshandlingen eller intyga att han eller hon har skrivit under handlingen. Vittnena ska ha kännedom om att handlingen är en framtidsfullmakt och bekräfta handlingen med sina underskrifter (4 § lag om framtidsfullmakter).

Vad innebär detta för dig?

Som det framgått ovan ska den som upprättar en framtidsfullmakt ha förmågan att ha hand om sina angelägenheter. Med hänsyn till din fars försvagade hälsotillstånd kan det antas att han inte lägre är kapabel till att sköta sina angelägenheter. Om så är fallet kan han inte i efterhand upprätta en framtidsfullmakt, då det är viktigt att han förstår innebörden av fullmakten. Framtidsfullmakter används således enbart i förebyggande syfte.

Mitt tips är att du istället ansöker om en förvaltare. Du har även möjlighet att ansöka om att du själv ska utses till förvaltare åt din far. Utses en förvaltare förlorar han sin rättsliga handlingsförmåga, vilket bland annat innebär att han inte längre kommer kunna ingå avtal (och bland annat sälja huset). För mer information om detta se här.

Vid försäljning av huset krävs dessutom samtycke från överförmyndarnämnden. Detta gäller även om din far får en förvaltare. Överförmyndarnämnden har till uppgift att utöva tillsyn över förvaltaren.

Med detta som bakgrund hoppas jag att du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Narin BanaeeRådgivare