När ska ombud meddelas till domstolen?

Hej!

Om man vill att ett ombud ska representera en vid ett tvistemål, när ska ombudet med fullmakt meddelas till Tingsrätten? Måste man i samband med att man lämnar in stämningsansökan meddela Tingsrätten om ombudet med fullmakt, eller kan man göra det när som helst i processen innan eventuell huvudförhandling startar? Har läst att man kan meddela ombudet muntligen till Tingsrätten, hur gör man det?

Kan man i samband med den muntliga förberedelsen via skriftlig fullmakt eller muntligt meddela Tingsrätten om vem man vill ska vara sitt ombud med fullmakt?

Kortfattat undrar jag: kan man när som helst under förberedelseprocessen anlita fullmakt, eller måste man göra det innan Tingsrätten skickar ut själva stämningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om rättegångsombud hittar vi i 12 kap. Rättegångsbalken (RB).

Om en part vill att ombud ska föra talan ska parten ge ombudet en fullmakt. Denna fullmakt kan ges skriftligen eller muntligen inför rätten (se 12 kap. 8 § RB). En skriftlig fullmakt ska vara undertecknad av parten och visas upp när ombudet första gången för talan i målet (se 12 kap. 8-9 §§ RB). En muntlig fullmakt ska avges inför den domstol som handlägger målet och kommer då antecknas av rätten (6 kap. 3 § första stycket, fjärde punkten RB). Det finns inget krav på när ett eventuellt ombud ska anlitas, utan det kan göras likväl i början av processen i samband med stämning eller under en redan pågående förberedelse.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare