När ska semesterlönen betalas ut enligt semesterlagen?

Hej där på Lawline, tack för att du hjälper till här! :)

Jag har en fråga om semesterlön. Min vän har just fått ett tvåårigt arbetstillstånd i Sverige, och för att få det förlängt av Migrationsverket måste allt ha gått rätt till under tillståndsperioden. Å hennes vägnar undrar jag: när ska semesterlön utbetalas?

I nuläget får de anställda sin semesterlön utbetalad vid nästkommande utbetalning (samtidigt med eventuell lön om de inte haft semester hela månaden), alltså månaden efter att de faktiskt haft semester. Precis som med lönen, som ju avser arbete utfört månaden innan. Är detta korrekt enligt semesterlagen? Eller ska semesterlön utbetalas samtidigt som semestern sker, alltså samma månad?

I 4 § semesterlagen står: "Under semesterledighet ska arbetstagaren ha semesterlön [...]", och 26 § säger vidare att "Arbetsgivaren ska betala ut semesterlön till arbetstagaren i samband med semesterledigheten."

Företagets kollektivavtal (mellan KFO och Kommunal) säger att "Semesterlön och semesterersättning utgår med 13 %. Semesterlön utbetalas i samband med semesterledighet".

Vad är korrekt? Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur kravet "i samband med semesterledigheten" i 26 § semesterlagen ska tolkas.

Semesterlön kan utbetalas månaden innan, månaden under och månaden efter semesterledigheten

Semesterlön ska betalas i samband med semesterledigheten (26 § semesterledighetslagen). Vad som menas med " i samband" är att semesterlönen kan ske vid det ordinarie avlöningstillfället närmast före semesterledighetens början, under semestern eller vid det ordinarie lönetillfället som ligger närmast efter semesterns slut.

Både utbetalning av semesterlön månaden innan, månaden under och månaden efter är alltså korrekt. Kravet att det ska vara "i samband med semesterledigheten" innebär att semesterlönen inte ska betalas tillsammans med den vanliga arbetslönen utan något samband med semesterledigheten (exempelvis 3 månader före den anställde ska gå på semester).

Har semesterutbetalningen skett korrekt enligt semesterlagen?

Enligt både kollektivavtalet och 26 § semesterlagen ska semestern utbetalas i samband med semesterledigheten, vilket ska tolkas som månaden innan, under och månaden efter semesterledigheten. Du nämner att din vän fått lön månaden efter att hon tagit semester vilket ska tolkas som "i samband med semesterledighet". Semesterutbetalningen har därför skett korrekt enligt lagen.

Tveka inte att kontakta oss igen vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare