FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/01/2019

När ska uttagsbeskattning ske?

Om man vid avveckling av enskild firma gör eget uttag gällande de maskiner och inventarier som finns i firman, skall man beskattas för det om man betalat maskiner och inventarier med egen insättning av pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att maskinerna och inventarierna har betalats genom att du tillfört pengar till företaget. Detta spelar ingen roll för om uttagen ska beskattas eller inte. Enligt 22 kap 2 § inkomstskattelagen avses med uttag att den skattskyldige tillgodogör sig tillgång ur näringsverksamheten för privat bruk. Enligt 22 kap 7 § inkomstskattelagen ska då uttaget skattemässigt behandlas som att du gett en marknadsmässig ersättning för tillgångarna som därefter ska beskattas som inkomst av näringsverksamhet.

Dessa regler är till för att man inte ska kunna ta ut tillgångar ur en näringsverksamhet utan att betala för dem, och på det sättet undgå inkomstbeskattning av tillgångsavyttringen.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare