När tas en anmärkning hos Kronofogden bort? Kan skulden för respektive anmärkning/prick vara kvar ändå även om pricken är borta? Kan man få en ny prick för samma obetalda skuld igen?

Hej .

Undrar om man har skulder som ligger hos kronofogden och anmärkningarna (prickarna) tas bort efter tre år.. är skulden på respektive prick kvar ändå även om pricken är borta? Och kan man få ny prick för samma obetalda skuld igen då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller betalningsskyldighet (och skulder) så regleras dessa i utsökningsbalken (1981:774) (UB) – detta framgår av 1 kap. 1§ UB. Där framgår att det är Kronofogdemyndigheten som är den utövande myndigheten (1 kap. 3§ UB). Och i mäl om betalningsföreläggande och handräckning så är det till Kronofogden man ska ansöka (2 kap. UB).

Betalningsföreläggande är ett verktyg hos Kronofogden för den som vill ha betalt eller få tillbaka en sak. Om den som ska betala eller lämna tillbaka saken inte protesterar resulterar ansökningen i ett utslag. Utslaget kan sedan ligga till grund för Kronofogdens arbete med att driva in skulden eller se till att saken lämnas tillbaka. När du får en skuld som gått till Kronofogden är det alltså för att det är någon (privatperson eller företag) som krävt att du ska betala för dig och ansökt hos Kronofogden att Kronofogden ska hjälpa till att driva in skulden så att privatpersonen/företaget får betalt. Gör man inte det får man således en betalningsanmärkning ("en prick").

Enligt 2 kap. 12§ i Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet finns anmärkningen kvar i tre år när det gäller denna typ av ärenden. Skulden tas inte bort automatiskt från den tid den uppkom bara för att den tiden har passerat, utan du har kvar så länge som det tar för dig att betala skulden. Det är inte förrän du betalat skulden (och ärendet hos Kronofogden är avslutat) som tidsfristen om tre år börjar löpa och anmärkningen då försvinner/uppgiften gallras bort. Man räknar tre år efter utgången av det kalenderår då det mål som uppgifterna eller handlingarna hänför sig till avslutades (dvs per påbörjat år). T.ex. betalar man bort sin skuld helt idag i juni 2019, så har det ju gått tre år i juni 2022 – men utgången av kalenderåret innebär då att den gallras bort till årsskiftet 2023.

Sammanfattningsvis har man alltså kvar "pricken"/betalningsanmärkningen så länge som man har kvar skulden. Betalningsanmärkningen kan bara försvinna genom att man betalar skulden (men även via t.ex. skuldsanering).

Det innebär att man inte kan få en ny prick för samma skuld igen – för den har du ju i så fall betalat om pricken är borta. Däremot finns det inget som hindrar att du kan ådra dig nya skulder på t.ex. samma belopp och hos samma företag (som din gamla skuld) om du inte betalar den nya skulden.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare