FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/12/2021

När tas en uppgift i belastningsregistret bort efter friande dom från hovrätt?

Hej,

Jag har en fråga angående belastningsregisteret. Hur länge brukar det ta att ett felaktig bedömning som ledde till ett falskt/felaktig fällande dom med påföljd "2,3 år fängelse straff" i Tingsrätten tas bort ur belastningsregisteret efter man överklagat och har blivit frikänd helt och hållet från åtalet i Hovrätten?

Brukar det tas bort automatiskt samma dag som Hovrättens dom? Då, man var oskyldig dömd i Tingsrätten även med alla brister på bevisen mm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawine med din fråga!

Gallring av uppgift efter friande dom från hovrätt

En uppgift i belastningsregistret ska bland annat gallras, det vill säga tas bort, om en överrätt genom dom eller beslut frikänt den registrerade för den åtalade gärningen (16 § lagen om belastningsregister). Uppgiften tas bort i samband med att domen från hovrätten vunnit laga kraft. Att en dom vinner laga kraft innebär att den inte längre går att överklaga, det vill säga den blir slutgiltig. En dom från hovrätten vinner laga kraft fyra veckor efter att domen meddelades (55 kap. 1 § rättegångsbalken). Detta innebär alltså att uppgiften om fängelsestraffet inte tas bort samma dag som hovrättens dom utan först fyra veckor senare. Du kan läsa mer om detta på polisens hemsida, tryck här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare