Näringsidkares rättigheter när en konsument avbeställer en tjänst

Hej.

Vi har lämnat ett anbud via mail angående ommålning av ett hus och garage.

Får några dagar senare ett sms att de accepterar vår offert bara vi byter till Fluggers produkter i anbudet. Inga problem. De accepterade då vår offert.

Anbudet gällde både arbetskostnad och material

Vi planerade då in preliminär start för arbetet.

1.

För tre dagar sedan ringer de och säger att de hittat kuponger där de kan köpa färg själva istället via flugger för 50% istället för fullt butikspris av oss.

Vad gäller egentligen här? De har redan accepterat och godkänt att köpa materialet av oss till den fasta kostnaden som uppgetts i anbudet. Har de rätt att nu köpa färgen själva och kräva att vi bara ska stå för arbetskostnaden?

2.

De säger sedan att de nu tänker måla garaget själva och undrar nu hur mycket avdrag det blir på offerten på grund av att de nu tänker måla den delen själva. Samma sak här. Anbudet har redan accepterats där målning av garage ingår. Vad gäller?

Skickar nytt anbud med det nya priset utan målning av garage. Två dagar senare ringer de och säger att de inte har råd att anlita oss överhuvudtaget pga markarbetet på tomten dragit ut på kostnaden.

De har alltså först accepterat vårat anbud för att tre veckor senare ändra sig.

Vi har dessutom tackat nej till andra jobb då detta varit inbokat.

Vad har vi för rättigheter vid dessa situationer?

Vad är deras skyldigheter när de accepterar ett anbud?

Kan vi kräva någon ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår frågan har ni lämnat ett anbud och fått en accept avseende ommålning av ett hus och ett garage samt att ni skulle förse projektet med material.

I mitt svar utgår jag från att beställaren av er tjänst är en konsument och att ni är ett företag (vilket gör er till näringsidkare). Det leder till att konsumenttjänstlagen i sådana fall är tillämplig, se 1 §. Ni hittar lagen här. I annat fall kan svaret vara annorlunda.

Som utgångspunkt saknas särskilda krav på hur ett tjänsteavtal som detta ska upprättas. Därför utgår jag från att ni har upprättat ett bindande avtal.

Konsumenttjänstlagen är en särskilt förmånlig lag för konsumenter. Det medför att konsumenten har ganska omfattande rättigheter. I mitt svar kommer jag att utgå från fyra frågeställningar.

Kan konsumenten åsidosätta avtalet genom att själv köpa färgen?

Tjänsten kan avbeställas av konsumenten (42 § konsumenttjänstlagen). Det kan göras trots att ni har ingått ett avtal.

Kan konsumenten avbeställa en del av tjänsten (att måla garaget själv)?

Samma bestämmelse som vid frågan ovan gäller här. Konsumenten har rätt att avbeställa en del av tjänsten.

Kan konsumenten avbeställa hela tjänsten?

Även här har konsumenten rätten att avbeställa tjänsten (42 § konsumenttjänstlagen).

Kan ni som näringsidkare kräva ersättning?

-Vad gäller färgen är min bedömning att i det fall ni redan har köpt den och inte kan tillgodogöra den för annat har ni rätt att kräva ersättning av konsumenten för den kostnaden. Detta eftersom ni i så fall redan har inrättat er efter uppdraget (42 § andra stycket första meningen konsumenttjänstlagen).

-Ni har dessutom rätt att kräva ersättning eftersom ni har underlåtit att ta på er annat arbete. Ersättning omfattar utebliven vinst för uppdrag som ni tackat nej till på grund av det nu avbeställda uppdraget. Ni kan däremot inte kräva ersättning för den vinst ni hade fått genom detta avbeställda uppdrag. Viktigt att tänka på är att ni enligt gällande rätt måste anstränga er för att begränsa er skada genom att exempelvis försöka påbörja ett annat arbete än det avbeställda. Därmed minskar er möjlighet till ersättning i det fall ni har andra uppdrag "på lager" som ni kan sätta igång med. Ersättningen ni kan kräva får högst vara kostnaden för den avbeställda tjänsten, se 42 § tredje stycket konsumenttjänstlagen.

Sammanfattningsvis:

Konsumenten kan alltså avbeställa tjänsten, både delvis och i sin helhet. Ni som näringsidkare har däremot rätt att kräva ersättning.

I framtiden kan ni redan i ert anbud ange en bestämd summa som ni kommer att kräva av konsumenter i det fall de avbeställer tjänsten (43 § konsumenttjänstlagen). Viktigt att tänka på här är att summan ska vara skäligt i den mening att den ska motsvara den skada som uppstår hos er när konsumenten avbeställer tjänsten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare