Narkotikabrott, fråga om preskription och ovanligt lång tid sedan brottet...

Hej Lawline!

Är misstänkt för narkotikabrott av normalgraden ( amfetamin innehav 13 gram) , Har dock förflutit lång tid sedan förundersökningen , i nuläget 4 år. Vad jag tror mig veta är förundersökningen klar för 4 år sen och jag vart delgiven denna.

Hur länge får det dröja till åtal i tingsrätten , preskibering?

Vad händer vid eventuell dom?

Straffreducering pga lång tid sedan händelsen?

Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Preskription tas upp i 35 kap. 1 § BrB och av den följer att narkotikabrott (av normalgraden) preskriberas 10 år efter det att brottet skedde (se även 1 § NSL).

Det kan dock noteras att det är väldigt ovanligt att åtal väcks så långt efter att en förundersökning/delgivning skett. Enligt mig förefaller det därför otroligt att åtal kommer att väckas, även om det alltså inte är omöjligt.

Om åtal väcks och du även döms finns det en möjlighet till strafflindring enligt 29 kap. 5 § 3 p. BrB. Där stadgas att domstolen ska beakta "om en i förhållande till brottets art ovanligt lång tid förflutit sedan brottet begicks". Beroende på omständigheterna kan vad som anses vara en "vanlig tid" naturligtvis variera stort varför det är svårt att avgöra hur stort dröjsmålet är idag. Angående hur mycket strafflindring som kan komma i fråga har dock Högsta domstolen i ett relativt nytt avgörande (2012) angett att som "riktpunkt" ska ett års dröjsmål motsvara ungefär en månads fängelse. Således bör du, om du skulle bli dömd, få en viss strafflindring.

Lawline RådgivareRådgivare