Narkotikabrott och belastningsregister

Hej!

Min fråga är, jag var på väg hem efter ett gympass i fredags och istället Fr några afterwork fick jag en joint av en polares bekant (jag har adhd) så det stabilisera mig håller pallet lugn, tyvärr så när jag promenerade hem tog 2 civilare mig och jag fick lämna pissprov. Jag är 36 år och inget i registret, vad kommer att hända ifall det visar positivt? Vet om nöten men kommer jag få en prick på 5 år??

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns flera saker som kan hända om ditt prov visar positivt. Du kan till exempel dömas för narkotikabrott. Om det endast rör sig om ringa narkotikabrott är det rimligt att påföljden blir böter, antingen genom ett strafföreläggande (som du kan godkänna och undgå rättegång) eller så väcker en åklagare åtal mot dig.

Om du fälls för narkotikabrott kommer detta att synas i belastningsregistret, det vill säga kommer du få en "prick". Hur länge denna anmärkning är kvar i registret beror på vad du dömdes till. Böter, eller ett strafföreläggande, lagras i belastningsregistret i fem år (17 § 9 p. lag om belastningsregister). Skulle du dömas till en strängare påföljd, exempelvis skyddstillsyn eller villkorlig dom, kommer uppgift om detta inte gallras förrän 10 år passerat (17 § 4 p.).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare