Narkotikabrott och rattfylleri

Blev stoppad och det gjordes en drogtest som var positiv på 0.06 amfetamin . Blir en rättegång . aldrig straffad eller misstänkt för drogpåverkan tidigare. Vad kan det bli av det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Amfetamin är klassat som narkotika. När man olovligen brukat narkotika kan man dömas, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Anses brottet ringa, med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter, döms man till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det mest troliga är att du döms för ringa narkotikabrott. Normalstraffet för detta brott är dagsböter (men kan ibland bli fängelse på max sex månader).

Om du körde bil samtidigt som du hade narkotiskt ämne i blodet kan du också bli dömd för rattfylleri till böter eller fängelse i högst 6 månader. Om rattfylleri-brottet var grovt kan du dömas till högst två års fängelse.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare