FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/12/2021

Ne bis in idem och preskriptionstid för grov misshandel

Hej

Min pappa blev utsatt för ett brott för typ 12 år sen. Men mannen blev frikänd från grov misshandel då åklagaren inte "fullbordat sin bevisbörda". Men skulle man fortfarande kunna anmäla brottet igen eller något eller är det för sent? Har googlat runt och fått upp att preskriptionstiden är 10 år för grov misshandel, men det kanske är annorlunda när ett åtal redan har väckts, eller man kanske kan försöka ändra brottsrubriceringen?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom straff- och processrätten finns en juridisk princip som kallas för ne bis in idem. Denna innebär mer eller mindre att samma sak inte får prövas två gånger. Det går att komma runt denna princip vid de fall nya omständigheter som klart skulle förändra förutsättningarna i målet skulle uppdagas. I detta fall, särskilt med beaktande av den relativt långa förflutna tiden, kan det enligt min bedömning bli svårt att inhämta sådan ny bevisning som skulle kunna leda till en fällande dom och således räknas som "nya omständigheter".

Skulle ni däremot ha turen på er sida och faktiskt fått del av sådan ny bevisning som nämndes i ovanstående stycke, vill jag beklagligen säga att du har rätt. Den preskriptionstid som gäller för grov misshandel (som kan leda till högst sex års fängelse enligt 3 kap. 6 § Brottsbalken (BrB)) är enligt 35 kap. 1 § 1 st. 3 p. BrB tio år. Denna preskriptionstid börjar löpa från den dag brottet inträffade, så dessvärre finns inte heller på denna grund möjlighet att väcka ett nytt åtal, även med ny bevisning. En förändrad brottsrubricering skulle inte heller ändra detta faktum, då det är gärningen i sig som preskriberas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare