Neka ett strafföreläggande

Jag har fått en strafföreläggande från Åklagare. Den 8 mars 14 har skett en bilolycka. Polisen bedömer att jag har återvändsgränd på Oddegatan, ut på en cykel och gångväg och vidare ut på gatan. Vilken jag har inte gjort. jag skulle köra ut från parkering och blinkade åt höger och andra bil träffade min bil. Och den tiden jag blev chockad jag kunde inte ens prata. Polisen har gjort utredning på plats, jag kunde inte förklara eftersom jag var chockad. Polisen ringde till tolk, jag behövde inte en tolk ens. polisen insåg att jag var i en chock situation. jag nekade brottet samma natt. jag vill veta hur ska jag göra det? jag godtar inte som åklagare har skickat med dagsböter 7200 kr. jag vet inte vad ska jag göra! aldrig haft sånt här problem hela mitt liv. be er att ge mig något rådgivning. tack

Lawline svarar

Hej,

På strafföreläggandet ska det stå ett sista datum då du senast måste svara. Ifall du inte godtar föreläggandet ska du svara innan detta sista datum och förklara att du inte godkänner föreläggandet samt varför du inte godtar det (varför du inte anser att du har begått brottet som åklagaren anser - här kan du förklara likt du förklarat ovan). Detta kan du skriva på baksidan av föreläggandet och sedan skicka direkt till den åklagarkammare du fått föreläggandet ifrån.

När åklagaren fått in ditt svar (eller ifall du varken svarat eller betalat) så beslutar åklagaren ifall hen vill väcka åtal mot dig i tingsrätten - i de allra flesta fall gör de det. Tingsrätten kommer då kalla dig och åklagaren till en förhandling och kommer sedan bedöma ifall du ska dömas för brottet samt vilket eventuellt straff du får.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare