FrågaEKONOMIÖvrigt30/04/2021

Nekad att öppna konto hos bank

Hej. Jag har en fråga gällande att öppna ett bankkonto. Min sambo har haft lite problem i livet med skulder osv o har blivit nekad att ens öppna ett bankkonto, han har förtilfället ingen inkomst men jobbar hårt på att ändra på det o söker jobb i stor utsträckning. Han säger att han har försökt att öppna ett konto men blivit nekad av alla banker, är detta rimligt? Stämmer det att man inte får öppna ett konto ens pga av saker som hände i hans ungdomsår? (Typ åkte fast för snatteri, klottring). Han är svensk medborgare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Betalkontodirektivet

Enligt artikel 16 i betalkontodirektivet (EU-direktivet 2014/92/EU) ska medlemsstaterna säkerställa att konsumenten kan öppna konton med grundläggande funktioner hos en bank. Vad som definieras som "grundläggande funktioner" klargörs i artikel 17 i samma direktiv. Enligt artikeln ska man kunna öppna, inneha och avsluta ett betalkonto, insätta medel på detta samt kunna ta ut medel från kontot. Det är med andra ord en rättighet att få öppna ett konto med basala funktioner hos en bank.

Undantag

Det finns vissa grunder på vilka banken kan neka en kund att öppna ett konto, exempelvis misstanke om penningtvätt. Däremot ska en kund inte nekas att öppna konto på grund av betalningsanmärkningar eller att kunden inte kommer sätta in lön på kontot.

Slutsats

Det ska föreligga misstanke om penningtvätt eller finansiering av terrorism eller andra särskilda skäl för att neka en kund att öppna ett konto. Däremot räcker inte betalningsanmärkningar. Brottslighet i ungdomen som inte är av ekonomisk art bör inte heller vägas in. Med andra ord har din sambo sannolikt rätt att få öppna ett konto med grundläggande funktioner hos en bank.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare