Nekad att träffa barnet av boendeföräldern

6 kap. 15 a § föräldrabalkenHejsan. Jag och min exfru har en son på 2 år. Vi ligger just nu i en vårdnadstvist och skall på utredning nr 2 med familjerätten.

Denna gången med hembesök mm..

Vi hade i april en förhandling hos tingsrätten och blev där dömda till interimistiskt boende. Det står INGET om besöken utan endast att vi skall fortsätta genom familjerätten.

Vi har gemensam vårdnad men ja får endast träffa grabben när hon vill..

men det sista så har jag börjat få ha honom själv och under lite längre tid (några timmar)

Jag har sen i december inte fått ha honom helt själv och saknar det massor.

Får hon neka mig att ha honom övernattandes 1-2gånger u månaden?

Hittar inget om det på nätet samt damerna på familjerätten ge mig 0 i raka svar..

Vad kan jag göra för att få ett beslut på de utan familjerätten?

Jag håller på att gå under totalt av olycka pga detta.. Min son saknar mig så han knappt släpper mig när vi ses.. han frågar massor efter mig.. han har tillgång till alla nödvändiga saker hos mig. Har ett komplett rum för honom, han har dock aldrig varit i det

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att det inte finns något umgänge reglerat och att du blir nekad att träffa din son av den nuvarande boendeföräldern. Eftersom du och din exfru inte kommer överens i frågan kan du begära att få umgänget fastställt i en dom, hon kan då inte neka dig att träffa din son utan att göra sig skyldig till umgängessabotage samtidigt som du kan begära verkställighet av domen (6 kap. 15 a § föräldrabalken, 21 kap. 1 a § föräldrabalken).

Det anses förenligt med barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar, att din exfru hindrar dig från att träffa din son kan vara till hennes nackdel när vårdnadsfrågan avgörs (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Barnet ska även ha rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Eftersom ni inte kommer överens i umgängesfrågan är det enklast att få en dom som reglerar umgänget, rätten har även en möjlighet och besluta att ni ska ha barnet boende hos er varannan vecka.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare