FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/02/2018

Nekad umgänge vid gemensam vårdnad av barn

Hej, har ett problem med ett ex som vägrar att lämna över min dotter när jag är pappaledig. Bakgrunden är följande: Min dotter har inte fått någon dagisplats vilket har lett till att jag har fått ta pappaledig från mitt arbete för att vara hemma med henne eftersom mitt ex inte har mammadagar kvar och hon då skulle få säga upp sig. Problemet är att när dagen kommer som hon ska överlämna dottern struntar i att överlämna henne till mig eftersom hon ska vara hemma med henne för att hon är sjuk säger hon eller så svarar hon inte alls på telefon. Hon har gjort på detta sätt flera gånger vilket leder till att jag ej får träffa flickan, ej får någon ersättning för pappaledighet eftersom hon har flickan och jag ej kan arbeta eftersom min arbetsgivare har en bokad vikarie ( arbetar som lärare ). Vad har jag för rättigheter?, kan hon hålla på på detta sätt.kan tilläga att vi har gemensam vårdnad om flickan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap 2 § föräldrabalken ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut gällande barnet. Stor vikt ska tillmätas att barnet har en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Utgångspunkten i svensk rätt för barnets bästa anses generellt vara att föräldrarna har gemensam vårdnad. Att ditt ex nekar dig umgänge med ditt barn strider med andra ord mot lagstiftningens syfte om barnets behov av en god relation till båda föräldrarna. Vid en eventuell tvist om vårdnad bedömer domstolen föräldrarnas samarbetsvilja och ditt ex agerande talar till hennes nackdel när det kommer till samarbete. Om du pratar med ditt ex och hon fortfarande inte visar vilja att samarbeta gällande ert gemensamma barn föreslår jag att du kontaktar en familjejurist som kan hjälpa dig vidare.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning!

.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare