Nekat bolån pga kontrakt skrev innan ett lånelöfte godkändes

Kan banken neka till ett bolån på grund av att kontraktet skrevs innan lånelöftet var klart? Mäklaren sa ingenting om att banken skulle vilja se kontraktet innan vi skrev under och vi visste att lånelöftet skulle bli godkänt, vilket det också blev - dock fick vi då veta att detta var ett villkor.

Vi är säkra på att vi inte har betalat ett överpris för fastigheten, så det kommer de inte anmärka på, men kan de neka på grund av datumen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är ett lånelöfte ett avtal mellan dig och banken. Att banken efter ett lånelöfte nekar till ett bolån kan resultera i ett avtalsbrott. Du skriver i din fråga att kontraktet skrevs innan lånelöftet var klart. Lånelöftet blev klart godkänt efter bostadskontraktet hade ingåtts. Du nämner att det är ett villkor, jag uppfattar det som att villkoret är att lånelöftet ska varit godkänt innan ett ingående av kontrakt, vilket också är vanligast. I och med att det är ett villkor så har banken eventuellt inte begått ett avtalsbrott, de har enligt det villkoret rätt att neka till bolån eftersom ni bröt mot villkoret.

På grund av jag inte har kännedom om de närmare detaljerna i lånelöftet kan jag inte med säkerhet inte uttala mig om banken faktiskt hade rätt att göra på det här sättet. Min rekommendation är att ni tar kontakt med banken och förklarar er situation.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Soad GararRådgivare