Ny utbildning under tjänstledigheten

Hej!

Jag har en tillsvidareanställning och har tagit 3 års studieuppehåll. Jag är inne på det andra året men har bestämt mig för att ta uppehåll i studierna och plugga på komvux i ett år och sedan fortsätta plugga igen. Hur blir det med min anställning och rätt till studieuppehåll? Får jag vara studieledig när jag har uppehåll?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om rätt till ledighet för studier finner du i lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för studier.

Enligt 1 § omfattas i princip all utbildning av lagen. Även studier på Komvux omfattas. För att ha rätt till ledighet för studier krävs att du varit anställd hos din arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt tolv månader under de senaste två åren (3 §). Eftersom att du tidigare fått tjänstledighet med anledning av studier tycks du ha uppfyllt detta krav.

Då du fortfarande ska ägna dig åt studier kan du fortfarande ha rätt till tjänstledighet. För att inte missbruka ledigheten genom att använda den till andra studier än vad som är beviljat rekommenderar jag dig att göra en ny ansökan om tjänstledighet för utbildning.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare