FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/12/2021

Nytt brott under skyddstillsyn

Jag dömdes nyligt till skyddstillsyn med särskild föreskrift, och fick nu reda på att jag väntar ytterligare en dom?

Vad kommer hända?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skyddstillsyn:
Skyddstillsyn är en påföljd enligt 28 kap. brottsbalken. För den som har dömts till skyddstillsyn gäller en prövotid på tre år. Under denna prövotid ska den dömde vara skötsam och försörja sig efter förmåga. Samtidigt med domen utser rätten en övervakare, som ska hjälpa och stödja den dömde. Frivården (kriminalvården) är de som leder övervakningen, som i regel pågår i ett år från dagen för tingsrättens dom.

Ytterligare en dom under skyddstillsyn:
Om den som har fått skyddstillsyn begår nya brott under prövotiden, kan tingsrätten i det nya målet bland annat förordna att både prövotiden och övervakningstiden förlängs. Skyddstillsynen kan också ersättas av en annan påföljd eller få nya föreskrifter (se 34 kap. 1 § brottsbalken).

Vilken påföljd man kan förvänta sig är svårt att svara på. Alternativen är att besluta att den tidigare utdömda påföljden (alltså skyddstillsyn) också ska avse den "nya" brottsligheten, eller så kan man undanröja den utdömda påföljden (skyddstillsynen) och döma till en gemensam påföljd för den samlade brottsligheten (se 34 kap. 3 och 4 § brottsbalken)

Jag hoppas det var svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Vänligen,

Sophie Amalie BöjeRådgivare