Oaktsam våldtäkt

Hej, jag har en fråga angående sexualbrott ämne.

Om båda partners kommer överens att använda kondom men under förspelet där båda är medvetna att det inte finns kondom på plats och att killen förklarat att han har erektions problem men sen råkar dom ha oskyddat sex då den gled in under förspelet. Detta skapade stora problem för kvinnan och hon pratar om att detta är ett starkt fall för att polis anmäla. Så min fråga Är detta något som killen kan bli anmäld för och få brottsligt straff för? Även om det var en olyckshändelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt för mig att avgöra om det som skett uppfyller de kriterier som gäller för ett våldtäktsbrott, då en rättslig bedömning kräver mer ingående analys av händelsen. Istället kommer jag att redogöra för hur den aktuella lagstiftningen fungerar. Det som kommer att gås igenom är bestämmelser i brottsbalken (BrB).

Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst 2 år och högst 6 år (6 kap 1§ BrB). När domstolen bedömer om ett deltagande har skett frivilligt beaktas särskilt om frivilligheten kommit till uttryck genom ord eller handling eller på något annat sätt.

I och med en lagändring 2018 infördes en ny straffbestämmelse som tar sikte på situationer där gärningspersonen inte är medveten om att samtycke inte föreligger, men där hen borde ha känt till det (6 kap 1a § BrB). Detta kallas för en oaktsam våldtäkt. För att en oaktsam våldtäkt ska föreligga krävs att gärningspersonen varit likgiltigt till risken för att samtycke inte föreligger. I ditt exempel har det varit tydligt att samtycke inte förelegat till samlag utan kondom, huruvida omständigheterna är oaktsamma eller inte kommer, om personen polisanmäler, bli en fråga för en domstol i de fall det väcks åtal.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare