OB-ersättning

Hej Jobbar som städare mina föra objekt så städade jag inom Sporthallar till skolor som skulle va färdiga före kl 7.00 så för att hinna med båda sporthallarna så fick man börja kl 3.00 och i totalt 6 månader så har jag inte fått igen ob timmarna som man jobbade under. ska jag prata med facked o be dom att kräva ens företag på ob timmarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att man som arbetstagare ska få OB-ersättning är ingen rättighet enligt lag och alltså inget som en arbetsgivare måste betala ut. OB-ersättning är istället ofta reglerat i kollektivavtal mellan en arbetsgivare/arbetsgivarorganisation och fackförbund. OB-ersättningens storlek och vid vilka arbetstider det ska utgå styrs då av vad man har avtalat om i kollektivavtalet. Arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal kan ej med giltig verkan träffa överenskommelse som strider mot avtalet (27 § medbestämmandelagen).

Är arbetsgivaren inte bunden av kollektivavtal behöver denne alltså inte betala ut OB-ersättning. Det är i så fall upp till den anställde själv att förhandla med arbetsgivaren om detta.

Övergripande kommentar

Du beskriver inte huruvida din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal som reglerar OB-ersättning eller inte. Om fallet är så att din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal som reglerar OB-ersättning och din chef i fråga valt att inte betala ut någon ersättning skulle jag rådgiva dig att kontakta ditt fackförbund, beskriv situationen och be om hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig! Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Med vänliga hälsningar

Minella KurjakovicRådgivare