Ob-ersättning utan kollektivavtal

Hej, jag jobbar på ett företag som inte har något kollektivavtal. Förr när jag jobbade helger så fick jag min ob-ersättning utbelad, nu efter att jag varit föräldrarledig då har min chef istället bestämt att ob ska utbetalas i form av tid. Är detta okej? Ingen info eller ändringar i avtalet har skett.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom företaget är inte är ansluten till ett kollektivavtal är tyvärr inte ob-ersättning en rättighet om du inte avtalat om det själv med din arbetsgivare. Skulle så vara fallet är det på det sättet ni avtalat om som ob-ersättningen ska betalas ut.

Det bör således vara vanlig avtalsrätt som går att tillämpa, dvs att din arbetsgivare bör informera om ändringen. Däremot kan du anses accepterat denna ändring genom konkludent handlande, dvs att du fortsätter jobba. Detta bygger dock på att ni avtalat om ob-ersättning specifikt.

Ett alternativ kan vara om det framgår av ditt anställningsavtal hur ob-ersättning ska betalas. Ett anställningsavtal kan dock inte ändras ensidigt, utan det kräver samtycke från dig. Vill arbetsgivaren ändra villkoren trots att ni inte är överens måste denne säga upp anställningsavtalet och då iaktta de bestämmelser som följer av LAS kring saklig uppsägning. Trots att din arbetsplats inte är anslutet till ett kollektivavtal kan du ändå vända dig till en fackförening för vidare vägledning.

Således avgörs den här frågan av hur ni avtalat om ob-ersättning och då även om din arbetsgivare skulle ha informerat om den ändringen.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare