Obegränsat skattskyldiga ska skatta i Sverige för alla inkomster

Hej.

Vi är tre syskon som sålt pappas hus i Norge genom dödsboet. I Norge är det ingen skatt på försäljning av huset men ska vi skatta i Sverige ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall ni dödsbodelägare är obegränsat skattskyldiga i Sverige (vilket ni är genom att bo i Sverige) är ni skattskyldiga i Sverige för inkomster både från Sverige och utlandet. Er eventuella kapitalvinst från försäljningen av huset ska därför beskattas i Sverige efter svenska regler.

Skattesatsen på kapitalvinster är 30 %. På försäljning av fastigheter och bostadsrätter beviljas dock den skattskyldige att bara ta upp 22/30-delar av kapitalvinsten. Den vinst som ska skatt ska utgå på får ni alltså fram genom att multiplicera kapitalvinsten med 22/30. Skatt utgår sedan med 30 % på den summan ni får fram genom multiplikationen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare