Obegränsat skattskyldiga skattar i Sverige för alla inkomster

Hej jag undrar om jag köper en vara i ett EU land eller ett tredje land och säljer varan i ett annat EU land inte sverige då. Är det någon skatt på det eller inte men pengarna skickas till mitt svenska bankkonto från mottagaren i EU landet ex Frankrike.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall du är så kallat obegränsat skattskyldig i Sverige ska alla dina inkomster, även de som har utländsk härkomst, beskattas i Sverige. Du är obegränsat skattskyldig i Sverige ifall du är bosatt här. Även ifall du inte är bosatt här är du obegränsat skattskyldig ifall du stadigvarande vistas i Sverige eller har en väsentlig anknytning till Sverige och tidigare har varit bosatt i Sverige.

Om du kan ses som obegränsat skattskyldig i Sverige ska alltså inkomsten från försäljningen av varan beskattas i Sverige enligt svenska skatteregler.

Ifall du inte är obegränsat skattskyldig i Sverige så är du begränsat skattskyldig. Alltså gäller det ifall du inte bor i Sverige eller har någon stadigvarande vistelse eller väsentlig anknytning till Sverige. I så fall ska du endast betala skatt på inkomster som är starkt knutna till Sverige. Alltså behöver försäljningen av varan i Frankrike då inte beskattas i Sverige. Troligtvis beskattas försäljningen av varan istället i Frankrike med franska skatteregler. Då Lawline endast hjälper till med frågor rörande svensk rätt kan jag tyvärr inte hjälpa dig med hur försäljning av varor beskattas i Frankrike.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare