Obligatorisk häktning

Blir en person automatiskt häktad om personen begår ett brott som har minst 2 års fängelse i straffskalan ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Häktning regleras i 24 kap rättegångsbalken (RB). I 24:1 RB stadgas att en person som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott får häktas under vissa förutsättningar. I 24:1 2 st RB regleras sedan så kallad obligatorisk häktning. Bestämmelsen slår fast att om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, ska häktning ske om det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas. Det stämmer alltså att en person som är misstänkt för ett brott som inte har ett lindrigare straff än fängelse i två år i straffskalan, i regel alltid ska häktas. Till detta finns dock undantag, då det är uppenbart att häktning inte är nödvändigt.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare