FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/01/2020

Offentlig upphandling

Vi är en ideell förening (idrottsförening) som ska bygga ut vår klubblokal . Vi äger vår lokal själva på arrenderad mark.

Vi har fått bidrag ifrån allmänna arvsfonden och några andra . Alla bygglov och allt sånt är klart. Alla hantverkare och entreprenader som är anlitade är lokala mindre företag.

Nu var det en person som sa att det måste ut på en offentlig upphandling.

Kostnaden är strax under 7 miljoner.

Vill bara stämma så allt är korrekt handlat av oss.

Lawline svarar

Hej Nicklas!

Det låter som ett märkligt påstående att ni skulle behöva genomföra en offentlig upphandling. En idrottsföreningen omfattas inte av reglerna om offentlig upphandling, eftersom en ideell idrottsförening inte är en offentlig aktör. Att ni har fått statliga bidrag för utbyggnaden spelar inte någon roll. Alla idrottsföreningar får ju statliga bidrag för att bedriva sin verksamhet (t.ex. LOK-stöd). Det betyder inte att man är tvungen att göra offentliga upphandlingar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Carl Trolle OlsonRådgivare