Offentlighetsprincipen

Jag blev idag medveten om att man kan begära ut domstolsbeslut då det är en offentlighandling. Det var passande då jag även idag upptäckte genom en hemsida att min granne är eller har varit åtalad. Jag tänkte därmed begära samtliga tillgängliga domstolsbeslut där grannen har figurerat. Jag frågade en nära vän som är jurist och han påstår att det är lätt om man vet vilken domstol som har utfärdat rättsfallet. Men att det är väldigt knepigt om man inte vet. Min fråga är, finns det något lätt sätt att veta vilken eller vilka domstolar där min granne har figurerat? Jag vet att en lösning hade varit att mejla alla domstolar men det känns som en onödig belastning. Jag är också medveten om att man kan gissa sig till genom att exempelvis ta reda på var personen i fråga bor eller har tidigare bott , men det måste finnas någon smidigare lösning?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Domstolsbeslut räknas som allmänna handlingar då det är är en skrift som förvaras hos en myndighet, 2 kap. 3-4 §§ TF. Sådana handlingar är offentliga i enlighet med offentlighetsprincipen, 2 kap. 1 § TF.

Som du nämner är det lättaste att kontakta domstolen för att få ut handlingarna men det förutsätter som sagt att du vet vilken domstol du skall vända dig till. Vet du inte det så finns det vissa hemsidor som ibland tillhandahåller domar eller mål nr som exempelvis Lexbase och Juno men dessa är inte kostnadsfria.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare