Offentlighetsprincipen och tjänstgöringsintyg

Hej!

Jag behöver få ut en tjänstgöringsintyg från min förra arbetsgivare. Ett statligt aktiebolag. Min förra chef tog flera månader på sig förra gången jag begärde ut något. Nu behöver jag mitt tjänstgöringsintyg snabbt. Lyder detta intyg under offentlighetsprincipen och måste min förre arbetsgivare i så fall lämna ut det skyndsamt enligt det som framgår av 2 kap. 13 § andra stycket tryckfrihetsförordningen att en begäran om kopia av allmän handling ska behandlas skyndsamt. JO har i ett flertal beslut uttalat att besked i en utlämnandefråga normalt bör lämnas samma dag som begäran gjorts. Någon eller några dagars fördröjning kan dock godtas om en sådan fördröjning är nödvändig för att myndigheten ska kunna ta ställning till om den efterfrågade handlingen är allmän och offentlig.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan du har ställt rör gränsdragning mellan arbetsrätten och statsrätten. Ett tjänstgöringsintyg har du rätt till på en arbetsplats som har ett tillämpligt kollektivavtal, enligt god sed på arbetsmarknaden. I fallet har du varit anställd hos ett statligt aktiebolag, vilket leder till att du har en arbetsrättslig relation med din arbetsgivare, det statliga aktiebolag, inte en statsrättslig relation. Statsrätten omfattar statens relation med enskilda i form av medborgare. En allmän handling som du nämner hanteras av myndigheter. Du talar om ett statlig aktiebolag, som inte är en myndighet, vilket gör att det faller redan på den punkten

Sammanfattningsvis lyder ett tjänstgöringsintyg inte under offentlighetsprincipen och omfattas därav inte av 2 kap. 13 § TF som du nämnt. Däremot har du möjlighet att begära ut ett tjänstgöringsintyg enligt arbetsrättsliga principer precis som oavsett du har en anställning inom privat eller offentlig sektor.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare