FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2019

Ogiltig frånvaro

Hej! Jag kom 6 minuter försent till min lektion. Men min lärare gav mig 1,5 timmes ogiltig frånvaro? Får hon göra såhär? (Jag går i 1an)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan endast konstatera att det du beskriver att din lärare har gjort, inte är brottsligt. Din lärare har inte gjort något olagligt enligt svensk lag. Det hon har gjort kan dock vara fel enligt skolan och därmed skulle jag råda dig att berätta om detta för någon annan på skolan, t.ex. rektorn.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare